Page 11 - NoHo Oyj vuosikertomus 2018
P. 11

10                                                                                                               11




 TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS:

 AKU VIKSTRÖM    Vuoden viimeisellä kvartaalilla organisoimme ravintola-


               liiketoimintasegmenttimme neljän liiketoiminta-alueen
               mukaisesti: ruokaravintolat, yökerhot ja viihderavintolat,
               fast casual -ravintolat sekä kansainväliset ravintolat .
               Ruokaravintola- ja fast casual -segmentit performoivat
               vuonna 2018 odotusten mukaisesti hyvin, sen sijaan yö-
               kerho- ja viihderavintolasegmentti jäi hieman loppuvuo-
 SUURTEN MUUTOSTEN VUOSI  Johdon ja hallinnon yhdistäminen toteutettiin täysi-  den odotuksista verrattaessa viime vuoteen . Sen osalta
 määräisesti vuoden 2018 viimeisellä puoliskolla, kuten   pikkujoulusesonki oli maltillisempi verraten edeltävään
 Vuosi 2018 oli konsernillemme uuden aikakauden alku .   myös ostojen ja hankintojen keskittäminen sekä parem-  vuoteen, jolloin juhlittiin satavuotiasta Suomea ja viihde-
 Huhtikuussa meistä tuli kansainvälinen ravintolayhtiö, kun   pien ostosopimusten neuvottelut . Myös yhtiön kaupallis-  ravintolapalveluita käytettiin ennätyksellisen aktiivisesti .
 laajensimme ravintolatoimintaamme Tanskaan . Cock’s   ta organisaatiota vahvistettiin ja myyntitoiminnot keski-
 & Cows- sekä The Bird-yhtiöiden myötä portfolioomme   tettiin Helsinkiin . Uusi joustavampi henkilöstörakenne ja   KOHTI POHJOIS-EUROOPAN
 tuli 11 ravintolaa ja baaria Kööpenhaminassa . Kesäkuussa   toimintamalli ajetaan sisään vuoden 2019 ensimmäisellä   MARKKINAJOHTAJUUTTA
 teimme suomalaista ravintolahistoriaa alan suurimman   kvartaalilla ja sen tulokset alkavat näkyä vuoden 2019
 yrityskaupan myötä . Restamaxin ja Royal Ravintoloiden   toisesta kvartaalista alkaen .  Vuoden 2018 lopussa meillä oli ravintoloita yli 200, joista
 yhdistyessä ravintolakattauksemme kasvoi liki sadalla      Tanskassa 16 . Toukokuun 2019 loppuun mennessä meillä
 yksiköllä yli 200 ravintolaan, henkilöstömäärämme nousi   Ravintolaportfoliomme saneeraus- ja uudistustoimenpi-  tulee olemaan Tanskassa yli 20 ravintolaa . Vuonna 2019
 4 000 henkilöön ja meistä tuli yksi Pohjoismaiden suu-  teet mahdollistavat keskittymisen ydinliiketoimintaamme   kasvatamme asemaamme kansainvälisillä markkinoilla
 rimmista ravintolakonserneista . Joulukuussa muutimme   ja sen kannattavaan kasvuun . Suljimme vuoden 2018   entisestään avaamalla muun muassa palkitun Pizzeria
 yhtiömme nimen Restamaxista NoHo Partnersiksi ja syntyi   jälkimmäisellä puolikkaalla yhteensä 23 kannattamaton-  Lucan sekä Yes Yes Yesin Kööpenhaminaan . Huhtikuussa
 kokonaan uusi yhtiö ja identiteetti, joka kuvaa mahdol-  ta ravintolayksikköä, joiden kilpailukyky oli merkittävästi   2019 otamme seuraavan askeleen kansainvälistymisstra-
 lisuuksiamme, vahvuuksiamme ja tulevaisuuden tavoit-  heikentynyt joko liikepaikasta, vuokrasopimuksesta tai   tegiassamme, kun laajennamme ravintolatoimintaamme
 teitamme entistä paremmin . Samalla päivitimme uuden   kilpailutilanteesta johtuen . Kohteiden yhteenlaskettu   Norjaan . Portfoliomme täydentyy 15 menestyksekkäällä
 strategiamme sekä tavoitteemme strategiakaudelle   operatiivinen liikevaihtovaikutus koko tilikaudelta on noin   ravintolalla, joiden myötä NoHo Partnersista tulee merkit-
 2019–2021 .  12 miljoonaa euroa ja samalla poistuu noin 2 miljoonaa   tävä toimija Norjan ravintolamarkkinassa .
    euroa negatiivista käyttökatetta . Ydinliiketoiminnan kehi-
 UUDEN YHTIÖN STRATEGIANA KANNATTAVA   tysohjelmalla haetaan orgaanista kasvua ja allokoidaan   Tavoittelemme yli 600 miljoonan euron liikevaihtoa ja
 KASVU  resursseja aikaisempaa vahvemmin ydinliiketoiminnan   noin 7,5 prosentin liikevoittomarginaalia vuoden 2021
    tuottavuuteen . Yhtiön laaja brändiportfolio ja kumppa-  loppuun mennessä . Tilikauden 2019 loppuun mennessä
 Kannattavan kasvun strategiamme painopiste on    nimalli mahdollistavat paikallisen ja tuottavan konsep-  tavoittelemme ravintolasegmentillä noin 250 miljoonan
 kotimaan liiketoiminnan kannattavuuden selkeässä    tien uudistustyön ja uusien liikeideoiden synnyttämisen .  euron liikevaihtoa ja yli 6 prosentin liikevoittomarginaalia
 parantamisessa ja Royal Ravintolat -integraation lop-     sekä henkilöstövuokraussegmentillä noin 150 miljoonan
 puun viemisessä . Samanaikaisesti haluamme rakentaa    LIIKEVAIHTO KASVOI 74 %, KERTAERÄT   euron liikevaihtoa ja noin 5 prosentin liikevoittomarginaa-
 jo pohjaa tulevaisuuden kasvulle, jota odotamme erityi-  HEIKENSIVÄT KANNATTAVUUTTA  lia . Vuoden 2019 vahvaan kassavirtaan suhteutettuna
 sesti kansainvälisiltä markkinoilta . Strategiamme kes-  lainanhoitokykymme on hyvä ja lähes 139 miljoonan
 kiössä on kannattava kasvu kotimaan kasvukeskuksissa   Tammi–joulukuussa 2018 konsernimme liikevaihto kasvoi   euron nettovelkamme hallittu .
 ja isoissa tapahtumissa orgaanisesti, uusperustannalla,   lähes 74 prosenttia, käyttökate kasvoi lähes 27 prosent-
 yritysostoin ja digitaalisesti, kansainvälinen laajentu-  tia ja liikevoitto laski yli 33 prosenttia edelliseen tilikau-  Monin tavoin muutosrikkaan vuoden jälkeen olemme
 minen Pohjois-Euroopan markkinoille sekä kannattava   teen verrattuna . Vuoden 2018 liikevaihtomme ylsi 323,2   aloittaneet matkan kohti uusia tavoitteitamme . Pitkällä
 kasvu henkilöstövuokrauspalveluissa orgaanisesti ja yri-  miljoonaan euroon, käyttökate 28,4 miljoonaan euroon   aikavälillä kannattavan kasvun keskiössä ovat myyntiin
 tysostoin . Kannattavan kasvun strategiaamme tukevat   ja liikevoitto 7,2 miljoonaan euroon .  ja markkinointiin panostaminen digitaalisin ratkaisuin,
 lyhyen ja pitkän aikavälin kannattavuusohjelmat .     valikoidut isot ja kannattavat uudet hankkeet sekä kan-
    Tilikauden 2018 tulokseemme vaikuttivat poikkeukselli-  sainvälisen kasvualustan ulosmittaaminen . Visionamme
 Lyhyen aikavälin (2018–2019) kannattavuusohjelmia   sen suuret kertaerät, jotka johtuivat merkittävistä tran-  on olla Pohjois-Euroopan merkittävin ravintolatoimija .
 ovat Royal Ravintoloiden integraatio, ravintolaportfo-  saktioista ja tehostamistoimenpiteistä niin kotimaassa
 lion saneeraus sekä ydinliiketoiminnan kehitysohjelma,   kuin ulkomaillakin . Merkittäviä kuluja olivat tytäryhtiöm-
 jotka käynnistyivät vuoden 2018 toisella puoliskolla   me Smile Henkilöstöpalvelujen pörssiin listautumisen
 tehokkaasti . Royal Ravintoloiden integraatio etenee   valmisteleminen, ydinliiketoimintamme kehittäminen,    Aku Vikström
 aikataulun mukaisesti ja sen arvioidaan tuovan konser-  ravintolaportfoliomme saneeraus ja uudistustoimen-
 niin vähintään 6 miljoonan euron synergiat vuoden 2019   piteet sekä investoinnit kansainvälisen kasvun laajen-  toimitusjohtaja,
 loppuun mennessä .  tamiseksi . Kansainvälistä ravintolaliiketoimintaamme   NoHo Partners Oyj
 rasittivat uudet transaktiot, ylösajokustannukset sekä
 investoinnit organisaation vahvistamiseen .
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16