Page 10 - NoHo Oyj vuosikertomus 2018
P. 10

10                                                                                                                                                                                                                                  11




          TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS:

          AKU VIKSTRÖM                                                                                                                  Vuoden viimeisellä kvartaalilla organisoimme ravintola-


                                                                                                                                      liiketoimintasegmenttimme neljän liiketoiminta-alueen
                                                                                                                                      mukaisesti: ruokaravintolat, yökerhot ja viihderavintolat,
                                                                                                                                      fast casual -ravintolat sekä kansainväliset ravintolat .
                                                                                                                                      Ruokaravintola- ja fast casual -segmentit performoivat
                                                                                                                                      vuonna 2018 odotusten mukaisesti hyvin, sen sijaan yö-
                                                                                                                                      kerho- ja viihderavintolasegmentti jäi hieman loppuvuo-
          SUURTEN MUUTOSTEN VUOSI                           Johdon ja hallinnon yhdistäminen toteutettiin täysi-                      den odotuksista verrattaessa viime vuoteen . Sen osalta
                                                            määräisesti vuoden 2018 viimeisellä puoliskolla, kuten                    pikkujoulusesonki oli maltillisempi verraten edeltävään
          Vuosi 2018 oli konsernillemme uuden aikakauden alku .   myös ostojen ja hankintojen keskittäminen sekä parem-               vuoteen, jolloin juhlittiin satavuotiasta Suomea ja viihde-
          Huhtikuussa meistä tuli kansainvälinen ravintolayhtiö, kun   pien ostosopimusten neuvottelut . Myös yhtiön kaupallis-       ravintolapalveluita käytettiin ennätyksellisen aktiivisesti .
          laajensimme ravintolatoimintaamme Tanskaan . Cock’s   ta organisaatiota vahvistettiin ja myyntitoiminnot keski-
          & Cows- sekä The Bird-yhtiöiden myötä portfolioomme   tettiin Helsinkiin . Uusi joustavampi henkilöstörakenne ja            KOHTI POHJOIS-EUROOPAN
          tuli 11 ravintolaa ja baaria Kööpenhaminassa . Kesäkuussa   toimintamalli ajetaan sisään vuoden 2019 ensimmäisellä          MARKKINAJOHTAJUUTTA
          teimme suomalaista ravintolahistoriaa alan suurimman   kvartaalilla ja sen tulokset alkavat näkyä vuoden 2019
          yrityskaupan myötä . Restamaxin ja Royal Ravintoloiden   toisesta kvartaalista alkaen .                                     Vuoden 2018 lopussa meillä oli ravintoloita yli 200, joista
          yhdistyessä ravintolakattauksemme kasvoi liki sadalla                                                                       Tanskassa 16 . Toukokuun 2019 loppuun mennessä meillä
          yksiköllä yli 200 ravintolaan, henkilöstömäärämme nousi   Ravintolaportfoliomme saneeraus- ja uudistustoimenpi-             tulee olemaan Tanskassa yli 20 ravintolaa . Vuonna 2019
          4 000 henkilöön ja meistä tuli yksi Pohjoismaiden suu-  teet mahdollistavat keskittymisen ydinliiketoimintaamme             kasvatamme asemaamme kansainvälisillä markkinoilla
          rimmista ravintolakonserneista . Joulukuussa muutimme   ja sen kannattavaan kasvuun . Suljimme vuoden 2018                  entisestään avaamalla muun muassa palkitun Pizzeria
          yhtiömme nimen Restamaxista NoHo Partnersiksi ja syntyi   jälkimmäisellä puolikkaalla yhteensä 23 kannattamaton-            Lucan sekä Yes Yes Yesin Kööpenhaminaan . Huhtikuussa
          kokonaan uusi yhtiö ja identiteetti, joka kuvaa mahdol-  ta ravintolayksikköä, joiden kilpailukyky oli merkittävästi        2019 otamme seuraavan askeleen kansainvälistymisstra-
          lisuuksiamme, vahvuuksiamme ja tulevaisuuden tavoit-  heikentynyt joko liikepaikasta, vuokrasopimuksesta tai                tegiassamme, kun laajennamme ravintolatoimintaamme
          teitamme entistä paremmin . Samalla päivitimme uuden   kilpailutilanteesta johtuen . Kohteiden yhteenlaskettu               Norjaan . Portfoliomme täydentyy 15 menestyksekkäällä
          strategiamme sekä tavoitteemme strategiakaudelle   operatiivinen liikevaihtovaikutus koko tilikaudelta on noin              ravintolalla, joiden myötä NoHo Partnersista tulee merkit-
          2019–2021 .                                       12 miljoonaa euroa ja samalla poistuu noin 2 miljoonaa                    tävä toimija Norjan ravintolamarkkinassa .
                                                            euroa negatiivista käyttökatetta . Ydinliiketoiminnan kehi-
          UUDEN YHTIÖN STRATEGIANA KANNATTAVA               tysohjelmalla haetaan orgaanista kasvua ja allokoidaan                    Tavoittelemme yli 600 miljoonan euron liikevaihtoa ja
          KASVU                                             resursseja aikaisempaa vahvemmin ydinliiketoiminnan                       noin 7,5 prosentin liikevoittomarginaalia vuoden 2021
                                                            tuottavuuteen . Yhtiön laaja brändiportfolio ja kumppa-                   loppuun mennessä . Tilikauden 2019 loppuun mennessä
          Kannattavan kasvun strategiamme painopiste on     nimalli mahdollistavat paikallisen ja tuottavan konsep-                   tavoittelemme ravintolasegmentillä noin 250 miljoonan
          kotimaan liiketoiminnan kannattavuuden selkeässä    tien uudistustyön ja uusien liikeideoiden synnyttämisen .               euron liikevaihtoa ja yli 6 prosentin liikevoittomarginaalia
          parantamisessa ja Royal Ravintolat -integraation lop-                                                                       sekä henkilöstövuokraussegmentillä noin 150 miljoonan
          puun viemisessä . Samanaikaisesti haluamme rakentaa    LIIKEVAIHTO KASVOI 74 %, KERTAERÄT                                   euron liikevaihtoa ja noin 5 prosentin liikevoittomarginaa-
          jo pohjaa tulevaisuuden kasvulle, jota odotamme erityi-  HEIKENSIVÄT KANNATTAVUUTTA                                         lia . Vuoden 2019 vahvaan kassavirtaan suhteutettuna
          sesti kansainvälisiltä markkinoilta . Strategiamme kes-                                                                     lainanhoitokykymme on hyvä ja lähes 139 miljoonan
          kiössä on kannattava kasvu kotimaan kasvukeskuksissa   Tammi–joulukuussa 2018 konsernimme liikevaihto kasvoi                euron nettovelkamme hallittu .
          ja isoissa tapahtumissa orgaanisesti, uusperustannalla,   lähes 74 prosenttia, käyttökate kasvoi lähes 27 prosent-
          yritysostoin ja digitaalisesti, kansainvälinen laajentu-  tia ja liikevoitto laski yli 33 prosenttia edelliseen tilikau-    Monin tavoin muutosrikkaan vuoden jälkeen olemme
          minen Pohjois-Euroopan markkinoille sekä kannattava   teen verrattuna . Vuoden 2018 liikevaihtomme ylsi 323,2               aloittaneet matkan kohti uusia tavoitteitamme . Pitkällä
          kasvu henkilöstövuokrauspalveluissa orgaanisesti ja yri-  miljoonaan euroon, käyttökate 28,4 miljoonaan euroon              aikavälillä kannattavan kasvun keskiössä ovat myyntiin
          tysostoin . Kannattavan kasvun strategiaamme tukevat   ja liikevoitto 7,2 miljoonaan euroon .                               ja markkinointiin panostaminen digitaalisin ratkaisuin,
          lyhyen ja pitkän aikavälin kannattavuusohjelmat .                                                                           valikoidut isot ja kannattavat uudet hankkeet sekä kan-
                                                            Tilikauden 2018 tulokseemme vaikuttivat poikkeukselli-                    sainvälisen kasvualustan ulosmittaaminen . Visionamme
          Lyhyen aikavälin (2018–2019) kannattavuusohjelmia   sen suuret kertaerät, jotka johtuivat merkittävistä tran-               on olla Pohjois-Euroopan merkittävin ravintolatoimija .
          ovat Royal Ravintoloiden integraatio, ravintolaportfo-  saktioista ja tehostamistoimenpiteistä niin kotimaassa
          lion saneeraus sekä ydinliiketoiminnan kehitysohjelma,   kuin ulkomaillakin . Merkittäviä kuluja olivat tytäryhtiöm-
          jotka käynnistyivät vuoden 2018 toisella puoliskolla   me Smile Henkilöstöpalvelujen pörssiin listautumisen
          tehokkaasti . Royal Ravintoloiden integraatio etenee   valmisteleminen, ydinliiketoimintamme kehittäminen,                  Aku Vikström
          aikataulun mukaisesti ja sen arvioidaan tuovan konser-  ravintolaportfoliomme saneeraus ja uudistustoimen-
          niin vähintään 6 miljoonan euron synergiat vuoden 2019   piteet sekä investoinnit kansainvälisen kasvun laajen-             toimitusjohtaja,
          loppuun mennessä .                                tamiseksi . Kansainvälistä ravintolaliiketoimintaamme                     NoHo Partners Oyj
                                                            rasittivat uudet transaktiot, ylösajokustannukset sekä
                                                            investoinnit organisaation vahvistamiseen .
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15